OpenGL, pierwsze problemy


Tak jak przypuszczałem nie u każdego projekt działa. Oczywiście trzeba je rozwiązywać! Pierwszy napotkany problem, to niemożliwość odnalezienia pliku freeglut.dll. Rozwiązać można to na parę sposobów. Jednak przedstawię jeden, który moim zdaniem najbardziej odpowiada założeniu, że projekt będzie działać bezproblemowo jeżeli nie na wszystkich maszynach to przynajmniej na tych z Windowsem.

Piszę przynajmniej z Windowsem, ponieważ na chwilę obecną na tej platformie projekt jest rozwijany. Natomiast sam OpenGL jak i FreeGLUT są dostępne na innych systemach niż od Microsoftu, zatem kod sam w sobie jest przenośny. Jeżeli ktoś ma już jakieś doświadczenie z tymi bibliotekami na innych systemach to zachęcam do skontaktowania się w celu przygotowania szablony aplikacji pod inne platformy.

W czym problem?

Przechodząc do sedna wpisu. Problem wspomniany na samym początku, że aplikacja nie jest w stanie zlokalizować wymaganego pliku .dll w  domyślnych ścieżkach. Jednym z tych miejsc jest folder w którym znajduje się sama aplikacja. Zatem umieszczenie tam brakującego pliku rozwiąże problem. Oczywiście można to zrobić raz, ręcznie i mieć z głowy. Mając na uwadze fakt, że możemy zdefiniować kilka różnych konfiguracji do budowania projektu, takich docelowych miejsc może być znacznie więcej i nie muszą one znajdować się w katalogu z solucją co zaczyna sprawę komplikować.

Co z tym zrobić?

Z pomocą przychodzi nam Visual Studio. Udostępnia nam ono dostęp do 3 różnych zdarzeń, które występują podczas procesu kompilacji. Są to

  • Pre-Build Event
  • Pre-Link Event
  • Post-Build Event

Wydaje mi się, że nazwy są wystarczająco sugestywne i nie trzeba ich omawiać. Do rozwiązania naszego problemu możemy wykorzystać Post-Build Event, który posłuży nam do skopiowania odpowiedniego pliku do katalogu, w którym znajdzie się skompilowana aplikacja. Aby zmodyfikować te zdarzenia trzeba otworzyć właściwości projektu i przejść do odpowiedniej zakładki po lewej stronie. Nie można zapomnieć, aby zmienić zakres zmian z aktywnej konfiguracji na wszystkie konfiguracje. Robi się to za pomocą rozwijanej listy na górze okna. Gdy znaleźliśmy odpowiednie zdarzenie edytujemy jego parametr Command Line poprzez dodanie takiej linii

copy "$(ProjectDir)dll\freeglut.dll" "$(OutDir)freeglut.dll"

Użylismy tutaj makra znanego z wpisu dotyczącego konfiguracji VS2010, $(ProjectDir) oraz nowego $(OutDir), które jak jego nazwa sugeruje, wskazuje na folder z wynikiem końcowym kompilacji. Sama komenda jest zwykłym kopiowaniem pliku, czyli zautomatyzowaną czynnością, która nasunęła się jako pierwsze rozwiązanie.

Dodatkowo zdecydowałem przeniesienie szablonu aplikacji z tagu do oddzielnej gałęzi nazwanej Template. Pozwoli to na oddzielenie konfiguracji projektu i bibliotek od części opisującej zmiany w kodzie.

Advertisements

2 thoughts on “OpenGL, pierwsze problemy

  1. copy $(ProjectDir)dll\freeglut.dll $(OutDir)freeglut.dll może powodować błędy, lepiej: copy „$(ProjectDir)dll\freeglut.dll” „$(OutDir)freeglut.dll” (cudzysłowy)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s